Brandveiligheid aanbevelingen voor elektrische voertuigen (CFPA-E Guideline No 44: 2025 F)
De brandweer heeft veel meer moeite met het blussen van elektrische voertuigen dan van ‘traditionele’ voertuigen (d.w.z. voertuigen met een verbrandingsmotor). Dat bleek ook recent weer bij enkele autobranden. Een elektrische auto blussen is tijdrovend en risicovol. Een echte oplossing voor de brandweer bestaat helaas nog niet. Die is wel nodig, want ruim een miljoen Nederlanders rijdt al in een elektrisch voertuig en het aantal oplaadpunten neemt drastisch toe.
Het gebeurt regelmatig: een elektrische auto die in brand vliegt en chaos veroorzaakt. Zo moest in april een supermarkt in Enschede worden ontruimd omdat een elektrisch voertuig (EV) in de parkeergarage uitbrandde.
Doordat er meer EV’s rondrijden in Nederland, stijgt ook het aantal incidenten met elektrische auto’s. In 2024 was dat 10 procent meer dan een jaar eerder, blijkt uit cijfers van het Nederlandse Instituut Publieke Veiligheid (NIPV)*. In 221 van de 356 gevallen vatte het voertuig vlam en bij een kwart de accu. Een accupakket dat spontaan in brand vliegt is zeldzaam, benadrukt het NIPV. Vaker ontstaat een autobrand door defecte bedrading of door brandstichting. De brandweer heeft dan alsnog meer moeite met blussen, zeker als het voertuig zich in een afgesloten ruimte bevindt.
[ *Bron: NU.nl 6 augustus 2025. Lees hier het hele artikel]
Thermische runaway
In een elektrisch voertuig kan op verschillende momenten brand ontstaan, ook onafhankelijk van de accu’s. In ieder geval moet het opladen in een afgesloten ruimte of het omgaan met een elektrisch voertuig na een botsing of een eerdere brand worden beschouwd als bijzonder ernstige situaties.
Het begrip Thermische runaway van Li-ionbatterijen betekent letterlijk een ‘thermische kettingreactie’, oftewel een oncontroleerbare, zelfversterkende cyclus in een batterij, waarbij de temperatuur zo snel stijgt dat deze niet meer geregeld kan worden. Dit leidt tot een steeds snellere warmteontwikkeling, wat ernstige gevolgen kan hebben, zoals het vrijkomen van gevaarlijke gassen, brand en explosies.
Als de gassen zich blijven ophopen zonder ontbranding in afgesloten ruimtes, zoals bijvoorbeeld gesloten privégarages, ontstaat er explosiegevaar. Met als gevolg een explosie die de garagedeur meters ver weg kan blazen, wat weer een gevaar vormt voor de hulpdiensten.
Wanneer tijdens het opladen brand ontstaat in gesloten gebouwen, kan dit een groot gevaar opleveren voor de mensen, vooral als er mensen in het gebouw slapen of niet gemakkelijk een veilige uitgang kunnen vinden, zoals in ziekenhuizen en verzorgings-tehuizen voor ouderen. Dit kan ook leiden tot verspreiding van de brand naar omliggende voertuigen of, in het ergste geval, naar het hele gebouw, wat ook tot grote materiële schade kan leiden.
Er moet rekening mee worden gehouden dat een verbrande, verongelukte of beschadigde elektrische auto uren of zelfs dagen na het eerste incident opnieuw kan ontbranden.
Nieuwe Guideline No 44: 2025 F
Deze Engelstalige richtlijn geeft veiligheidsinstructies voor het ontwerp, de installatie, de werking en het onderhoud van (op)laadstructuren voor elektrische voertuigen.
De brandveiligheidsdoelstellingen zijn:
- Het risico op brand en explosie tijdens het opladen van elektrische voertuigen verminderen;
- Het risico op verspreiding van brand naar aangrenzende voertuigen en/of eigendommen verminderen;
- In geval van brand, mensen veilig laten ontsnappen uit het oplaadstation en de aangrenzende gebieden;
- Een veilige interventie door de hulpdiensten mogelijk maken.
Voor wie is deze richtlijn bedoeld?
Deze richtlijn is in de eerste plaats bedoeld voor degenen die verantwoordelijk zijn voor de bouw en/of exploitatie van laadstations, beheerders van parkeervoorzieningen met laadmogelijkheid en bestuurders/eigenaren van elektrische voertuigen. Ook is de richtlijn gericht op hulpdiensten, eerstehulpverleners (brandweerlieden), tweede¬hulpverleners (bijvoorbeeld autoslopers en autotransporteurs), consultants, brandrisicobeoordelaars, veiligheidsbedrijven, enz., zodat zij tijdens hun werk kunnen helpen de brandveiligheid te verbeteren.
CFPA-Europe
The Confederation of Fire Protection Associations Europe (CFPA-Europe) is een vereniging van 26 nationale organisaties in Europa, waaronder VdS, die zich hoofdzakelijk bezighoudt met brandpreventie en -beveiliging en andere daarmee samenhangende risico’s. De producten van CFPA-E zijn opleiding, opleidingsnormen, richtlijnen en informatie-uitwisseling. CFPA-E publiceert nieuwsbrieven en aanbevelingen op Europees niveau en draagt bij aan de 17 levensveranderende doelstellingen van de VN.
U kunt deze Engelstalige Guideline kosteloos aanvragen via onderstaande link. U ontvangt dan het exemplaar van de Guideline als PDF-bestand (1,13 MB) in uw mailbox.