Herma Brandsma kijkt terug op 10 jaar VdS Nederland: "Was één van de pioniers!"
Op 16 januari jl. werd Herma Brandsma onverwacht in het zonnetje gezet door haar collega’s op kantoor ter ere van haar 10-jarig jubileum bij VdS.
In dit interview met Herma kijken we terug op de afgelopen 10 jaar bij VdS Nederland.
10 jaar! Dan behoor je tot de pioniers van het bedrijf! Was jij het eerste personeelslid?
“Ja, bijna wel! VdS was al eerder actief in Nederland en bestond dus wat langer. Oprichter Hans de Jong werkte in het begin vanuit huis, net als de andere collega’s van het eerste uur, Leo de Groot en Cor Eckers. Maar op 2 januari 2015 werd er gestart met een eigen kantoor, hier aan de Mozartlaan, weliswaar in een ander gebouw dan nu. En ruim 2 weken later, op 19 januari, begon ik daar als secretaresse/telefoniste/administratief medewerkster!”
Hoe ben je aan die baan gekomen?
“Nou, eigenlijk ben ik benaderd via een headhunter! Waarschijnlijk viel ik op door mijn profiel op LinkedIn, waarop ik had aangegeven dat ik zowel Engels, Frans als Duits sprak en schreef. En dat Duits was kennelijk doorslaggevend!”
Je had natuurlijk vaak contact met het Duitse moederbedrijf?
“In de eerst paar jaar zeker. En dat was wel wennen. Zo liep een groot deel van de administratie en alle betalingen via Duitsland. Maar eigenlijk verliep de communicatie moeiteloos. De inspectierapporten en certificaten werden toen nog allemaal uitgeprint en per post verstuurd, een heleboel extra werk! Toen wij overgingen naar een B.V. ging de volledige administratie over naar VdS Nederland en werden de werkzaamheden op de binnendienst ook steeds uitgebreider.”
En dat deed je allemaal in je eentje?
“De eerste 2 jaar wel. In het begin voor 20 uur per week, maar al gauw werd dit uitgebreid, eerst naar 24 en toen naar 32 uur. Ik heb het net nog even nagekeken, maar in april 2017 kwam de eerste nieuwe medewerkster op de administratie. Nu zitten we met 6 personen op de binnendienst en hebben we in totaal 29 medewerkers.”

Was VdS Nederland toen al geaccrediteerd?
“Nee, in de beginperiode vonden de inspecties plaats onder de Duitse DAkkS accreditatie. Hiervoor was goedkeuring aangevraagd, waardoor wij onder de Duitse vlag konden inspecteren. Dat zorgde ook voor intensief overleg met het hoofdkantoor. Maar al snel hebben we ernaar toegewerkt om volgens de Nederlandse CVV-regeling geaccrediteerd te worden als Type A inspectie-instelling. Daarvoor werd in januari 2018 VdS Nederland B.V. opgericht en in maart 2019 hebben we onze CVV-accreditatie verkregen.”
Als je naar de afgelopen jaren terugkijkt, waar ben je dan het meeste trots op?
“Ja, het meeste trots op…. Ik denk toch wel dat er een hele binnendienst is opgebouwd, waar we alles doen qua planning, opdrachtbevestigingen, rapporten uitwerken, certificaten maken en factureren. Naar de klant toe zijn we een hele belangrijke factor geworden en we zijn de verbindende schakel tussen inspecteur en opdrachtgever. Er staat nu echt een binnendienst! En inmiddels als allround office manager draag ik daar nog graag mijn steentje aan bij!”
En wat gaat de toekomst bieden?
“Ik heb nog een paar jaar te werken tot mijn pensioen, nu nog 4 dagen per week, maar misschien dat het ergens in de komende jaren een dag minder wordt. Voorlopig vind ik nog steeds elke dag leuk. We zijn nu weer met een nieuwe automatiseringsslag bezig en dat vraagt ook een hoop aandacht. Maar dat is zeker nog een mooie uitdaging voor de komende jaren!”
Dus meer vrije tijd?
“Ja, in de toekomst hopelijk. Mijn vrije tijd is nu ook goed gevuld met kinderen en kleinkinderen, zingen in koren en met wandelingen in het bos. En met sporten op de sportschool probeer ik ook mijn conditie nog op peil te houden!”