Inspectie brandmeld- en ontruimingsinstallatie op gerenoveerd vliegveld Sint Maarten.
Zoals wellicht bekend, is het (werk)leven van een inspecteur erg divers. Dat ondervond ook VdS inspecteur Manasse van de Velde dit voorjaar, toen hij de opdracht kreeg om de brandmeld- en ontruimingsinstallatie van het te renoveren vliegveld op Sint Maarten initieel te inspecteren. Een zeer interessant en uitdagend project, waar hij in dit interview enthousiast verslag van doet.
‘Afwisselend is mijn baan zeker, kan ik wel zeggen!’ Zo begint Manasse van de Velde zijn verhaal. ‘In mijn geval kan het inhouden dat ik op een ochtend een sprinklerinstallatie in een productiehal sta te inspecteren en ‘s middags weer een brandmeld- en ontruimingsalarminstallatie in een hotel. Afgelopen jaar kwam er echter een bijzonder en uitdagend project op mijn pad. Contraix, onze opdrachtgever uit het Caribisch Gebied, had bij VdS de vraag neergelegd om de brandmeld- en ontruimingsinstallatie van het vliegveld op Sint Maarten initieel te inspecteren. Het vliegveld werd volledig gerenoveerd, doordat het eiland (en dus ook het vliegveld) in 2017 zwaar getroffen is door een orkaan. De orkaan Irma trok een spoor van verwoesting over het eiland (zie nieuwsbericht NOS).’
‘Via de technisch manager van VdS kreeg ik de vraag of ik dit project op mij wilde nemen. Je snapt dat ik daar niet lang over hoefde na te denken!’
Eerste tusseninspectie ter plaatse
‘Na 2 visuele inspecties op afstand via Teams, was het eind april tijd om voor het eerst een week richting Sint Maarten te vliegen. Dit voor de uitvoer van een eerste tusseninspectie van fase 1 en 2 van het vliegveld. Deze inspectie werd uitgevoerd op basis van de NFPA72. Deze code wijkt af van de normen waarmee wij normaal te maken hebben tijdens de uitvoer van onze inspecties in Nederland, maar ook hierin zijn we geen onbekende’
‘Bij aankomst op het eiland moest ik wel even schakelen. Het tijdsverschil, het andere klimaat en de taal waren hierop duidelijk van invloed. De voertaal op het eiland is Engels (Sint Maarten is erg op de USA gericht), daarnaast heb je te maken met (sub)contractors van over de hele wereld. Balast Nedam is de hoofdaannemer, maar naast Nederlanders werk je samen met Colombianen, Turken, Spanjaarden, Nieuw-Zeelanders enz. Dit maakte de dagen op het project erg dynamisch.’
‘Deze eerste week was vruchtbaar, vervolgt Manasse. ‘De delen die (gedeeltelijk) gereed waren, werden geïnspecteerd en tevens werden de eerste sturingen getest. Ook was er nog even tijd om het eiland te verkennen voordat er weer werd teruggevlogen naar Nederland.’
Eindinspectie uitgesteld
‘Begin september stond de eindinspectie gepland. De planning was om de laatste zaken van fase 1 en 2 te inspecteren en tenslotte de volledige inspectie van fase 3 uit te voeren. Echter, door vertraging werd de oplevering uitgesteld. In overleg met de opdrachtgever kozen we ervoor om deze eindinspectie om te zetten naar een tweede tussentijdse inspectie. Inmiddels was het vliegveld al operationeel, waardoor er vaak na 9 uur s’ avonds gewerkt moest worden. De laatste vluchten zijn dan vertrokken of aangekomen en zo werd de overlast tot het minimum beperkt voor het personeel en de passagiers van het vliegveld tot het minimum beperkt. Het nadeel was dat ik wat last had van jetlag, waardoor ik ‘s morgens al vroeg wakker was. Dat maakte de dagen extra lang.’
‘Intussen naderde het vliegveld zijn voltooiing en konden al veel sturingen getest worden. Dit betroffen o.a. de luchtbehandelingssystemen, het afschakelen van de bagagebanden enz. Van alle bevindingen werd een verslag opgesteld waarmee de opdrachtgever aan de slag kon.’
Afronding in zicht
‘Eind oktober stond dan de werkelijke eindinspectie gepland. Het beloofde een drukke week te gaan worden; de onlangs opgeleverde delen van het gebouw werden geïnspecteerd, de laatste sturingen getest en de pas geplaatste geografische brandweerpanelen moesten nog volledig worden doorgetest. Helaas bleef er nauwelijks tijd over om van het eiland te genieten; dit keer beperkte mijn bezoek zich tot het vliegveld, het hotel en de weg daartussen!’
‘Maar de afronding is in zicht. Op een paar kleine zaken na is de brandmeld- en ontruimingsinstallatie certificeringswaardig. Deze laatste zaken worden binnenkort via Teams aangetoond en bij goed gevolg kan het inspectiecertificaat verstrekt worden’, zo besluit Manasse.
Samenvattend kan hij terugkijken op een bijzondere inspectie: ‘Van dit uitdagende project, op deze mooie locatie, heb ik veel geleerd; je staat er letterlijk alleen voor tijdens zo’n week (de dichtstbijzijnde collega zat op 7.000 km afstand!), waardoor je stevig in je schoenen moet staan en zelfstandig knopen moet doorhakken. Ook de contacten met mensen van over de hele wereld, maken het heel erg bijzonder en leuk.’
Onlangs was prinses Beatrix op het eiland om het vliegveld officieel te openen (lees hier het nieuwsbericht)
Manasse: ‘Het zien van deze beelden maakt mij op een bepaalde manier trots dat ik een bijdrage heb mogen leveren aan de realisatie van dit project. Al met al een ervaring die ik niet had willen missen!’
Geïnteresseerd?
Heeft u ook een (complexe) brandbeveiligingsinstallatie en u wilt deze laten inspecteren door onze team van experts? Lees hier wat VdS Nederland voor u kan betekenen op het gebied van inspecties en vraag vrijblijvend een offerte aan.