Leo de Groot: “Die afwisseling maakt elke inspectie weer uniek!”
Leo de Groot is op de kop af deze maand 10 jaar werkzaam bij VdS Nederland als inspecteur. Hij is de laatste jaren gespecialiseerd in leidinginspecties. Hoe ziet de dagelijkse praktijk als inspecteur er eigenlijk uit? En wat houdt een leidinginspectie precies in? Een ding staat vast: Kijken of de installatie doet wat deze moet doen, áls er daadwerkelijk brand uitbreekt. Dat is de opdracht!
Leo’s grootste drijfveer: Verschillende mensen ontmoeten en de meest uiteenlopende bedrijven van dichtbij mogen bekijken. “Die afwisseling is geweldig en maakt elk inspectie weer uniek!”
Hoe bereid je een inspectie voor?
“Dat begint met leeswerk en veel voorbereiding. Het hangt er wel van af om wat voor inspectie het gaat. Bij een nieuwe installatie, waarvan het basisontwerp of een detailontwerp moet worden goedgekeurd, kan ik volstaan met bureauwerk. Bij een vervolginspectie, of herinspectie, die op locatie moet wordt uitgevoerd, maak ik gebruik van de gegevens die wij altijd in ons klantendossier beschikbaar hebben, zoals eerdere inspectierapporten.”
“Bij een initiële inspectie is dat ook het geval. Ik neem van te voren de ontwerptekeningen door en het Programma Van Eisen (PVE) en Uitgangspunten Document (UPD): hoe ziet de installatie er uit, wat tref ik aan als ik daar aankom, wie is de installateur, het ontwerpbureau, binnen welke kaders is de installatie gerealiseerd, enz.”
“Aan de hand van de checklist in het CVV inspectieschema kan ik vervolgens bekijken op welke punten het brandbeveiligingssysteem moet worden beoordeeld.”
In dit verhaal neemt Leo ons mee bij het uitvoeren van een leidinginspectie, waarbij hij het leidingwerk gaat inspecteren op corrosie en afzetting en tevens uitlegt wat met wanddiktemeting wordt bedoeld.
Hoe begint de inspectiedag?
“Vroeg opstaan! Je wilt op tijd op de locatie zijn. Er is altijd een vertegenwoordiger aanwezig van de organisatie of het bedrijf – de sleuteldrager – en van de installateur. Meestal is dat een onderhoudsmonteur, die de installatie goed kent, aan de juiste knoppen kan draaien en een brandmelding kan simuleren. Je bent dus niet de enige die dag en je wilt niet dat ze op jou moeten wachten!”
“We beginnen dan altijd met een kop koffie en het doornemen van de planning van die dag. Zijn er bijzonderheden of problemen te verwachten, die de planning in de weg zitten?”
Dat vraagt ook de nodige voorbereiding op de locatie zelf. Hoe bereidt de klant zich voor?
“Zeker vraagt dat de nodige voorbereiding. Het draait allemaal om de juiste timing en communicatie intern, want een besturingstest is voor het aanwezige personeel best vervelend. Dus een goede informatie vooraf en zorgen dat iedereen op de hoogte is dat de bedrijfsvoering stil komt te liggen, is essentieel. Bij productiebedrijven bijvoorbeeld moeten in geval van een brandalarm de machines stoppen, lopende banden stilgezet worden en medewerkers veilig het pand kunnen verlaten. Soms kiest de klant ervoor om het juist niet aan te kondigen en gelijk een ontruimingsoefening uit te voeren. Dat is handig om te combineren, maar vereist nog meer voorbereiding en afstemming.”
“Daarnaast zullen bepaalde afdelingen, zoals een laboratorium of een Research & Development afdeling, altijd van te voren geïnformeerd moeten worden. Als inspecteur mag je overal komen en kun je alles zien. Dan is het wel prettig voor de medewerkers als bepaalde gevoelige werkzaamheden tijdig gestopt worden. Maar ook bij zorginstellingen is een gedegen voorbereiding noodzakelijk. Het kan bij sommige groepen bewoners veel stress veroorzaken als er plotseling vreemde mensen in vreemde kleding verschijnen en er een alarm afgaat. En bij gevangenissen is het wel duidelijk waarom de voorbereiding nodig is!”
Heb je altijd dezelfde opdrachtgevers als inspecteur, of wisselen jullie elkaar juist af?
“Beide is het geval. Het is wel prettig als je als inspecteur de situatie bij een klant goed kent, of bekend bent in een bepaalde sector. Want een kantooromgeving, magazijn of fabriekshal verschillen nogal als het gaat om eisen aan sprinklerinstallaties, terwijl een ziekenhuis of stationshal weer z’n eigen bijzonderheden heeft. Vaak wil de opdrachtgever dezelfde inspecteur terugzien. Daar proberen we zo goed mogelijk aan te voldoen. Aan de andere kant kiezen we er bewust voor om elkaar om de zoveel tijd af te wisselen. Het voorkomt bedrijfsblindheid en het houdt elkaar scherp.”
Dan begint de inspectie. Hoe ga je van start?
“Bij een leidinginspectie gaan we uit van een steekproef. Er is vooraf al gekeken om de beste plek uit te zoeken. Die plek moet relevant zijn om te inspecteren, daarbij kijken we vooral naar mogelijke probleemsituaties. De installateur moet reservemateriaal bij zich hebben, mocht er onverhoopt iets defect raken. Anders is de installatie niet meer operationeel en dat wil je voorkomen.”
“Ook moet de vloeromgeving vrij zijn en afgezet met paaltjes of een lint, want de leidingen bevinden zich vlak onder het dak en dat kan in sommige situaties wel zo’n 20 tot 30 meter boven de grond zijn! Dan is het wel verstandig om de vloer geheel vrij te maken voor een hoogwerker.”
“Voordat ik aan de slag ga, is de installatie afgetapt, drukloos gemaakt en afgemeld bij de externe brandmeldcentrale. Vervolgens wordt de betreffende leiding losgehaald of een sprinklerkop verwijderd en ga ik met behulp van een endoscoop de binnenkant van de leiding bekijken. Zit er niet te veel vervuiling in de leiding of andere obstakels? Met behulp van een tablet leg ik vast wat ik heb aangetroffen en gebruik foto’s voor de verslaglegging en het eindrapport.”
Wat zijn veelvoorkomende afkeurpunten?
“Dat hangt er van af of het een natte, of een droge installatie betreft. Bij een natte installatie is dichtslibbing de meest voorkomende oorzaak van slecht functioneren. Vergelijk het maar met een dichtgeslibde ader. Vooral bij installaties, die op open water zijn aangesloten, krijg je te maken met vervuiling. Het water in de leidingen bevat veel sediment, wat bij stilstand neerdwarrelt op de bodem van de leiding. Op die wijze kan er geen water meer doorstromen zoals bedoeld is bij het ontwerp van de installatie.”
“Als de leiding gespoeld kan worden, dan is dat snel op te lossen door de installateur. Als het echt heel slecht is, dan volgt een afkeur en moet de leiding of het leidingdeel vervangen worden.”
“Bij droge installaties gaat het vaker mis, want er blijft altijd wel een beetje water in de leiding staan. Vaak komt dat door te weinig afschot in de leidingen. Dat veroorzaakt dikke roestbobbels, die de doorstroming steeds meer gaan belemmeren. Bovendien bestaat de kans dat de leidingwand gaat doorroesten.”
“Om die reden voeren wij bij leidinginspecties altijd een ultrasone wanddiktemeting uit. Dit valt officieel niet binnen de inspectie, maar doen wij er standaard bij. De richtlijnen hiervoor zijn vastgelegd in de VdS Richtlijn 2091. Aan de hand van tabellen bepalen we of de wanddikte voldoende is. Er volgt geen afkeur, we stellen het alleen vast en nemen het mee in het eindrapport.”
“Tenslotte kijk ik naar algehele situatie aan de buitenkant. Zijn alle bevestigingen nog in orde? Hangen er geen leidingen los en zit alles nog goed in de verf? Is er veel roest aanwezig? Allemaal zaken, die we van dichtbij kunnen beoordelen, maar die vaak vanaf de grond niet te zien zijn.”
Hoeveel leidinginspecties voeren jullie uit?
“Wij voeren ongeveer elke 1 á 2 weken een leidinginspectie uit. Let wel, in tegenstelling tot ‘gewone’ inspecties van brandveiligheidsinstallaties, die jaarlijks moeten plaatsvinden, gebeurt een inwendige leidinginspectie periodiek met een interval van meerdere jaren.”
En wat gebeurt er met de sprinklerkoppen? Vallen die ook onder de inspectie?
“Zeker, bij een reguliere, jaarlijkse inspectie wordt gekeken of ze goed gepositioneerd zijn. Maar na 15 of 25 jaar, afhankelijk van de voorschriften, moeten ze volgens het protocol getest worden in ons testlaboratorium in Duitsland. Ook hier nemen we een steekproef van minimaal 20 sprinklerkoppen, verdeeld over de gehele installatie. Wij adviseren altijd om deze sprinklerkoppen aan te leveren in de staat zoals ze zijn uitgenomen en met een afdichtingsdopje aan de draadzijde. Dat geeft namelijk het beste de situatie van het functioneren van de sprinklers weer.”
“De geselecteerde koppen worden uitvoerig getest (lees hier hoe dit in z’n werk gaat). Mocht nu blijken dat een of meerdere koppen de verschillende tests niet doorkomen, dan volgt een afkeurpredicaat. Dit wordt in een tabel weergegeven in ons inspectierapport.”
Zegt dat iets over de hele installatie?
“Ja, er wordt dan nog een extra steekproef genomen om te kijken of het een structureel probleem is. In het uiterste geval zullen alle koppen in de installatie vervangen moeten worden. Maar meestal is het goed en dan kan de installatie gewoon door tot een volgende periodieke controle van het leidingnet en sprinklers.”
Als er sprake is van een of meerdere afkeurpunten, wat is dan het protocol? Krijgt de klant de tijd om het op te lossen?
“Ja, de klant is verplicht om de afkeurpunten op te (laten) lossen en moet dus actie ondernemen. Dat kan iets relatief eenvoudigs zijn, bijvoorbeeld het doorspoelen van het leidingnetwerk, maar ook iets ingrijpends, zoals het vervangen van het leidingwerk. Daar gaan weken of zelfs maanden overheen voordat zoiets afgerond is. Bij nieuwbouw is het monteren van leidingen makkelijker, omdat alles nog leeg is. Maar in bestaande situaties leidingen vernieuwen, hoog in het gebouw, dat kost maanden! In de tussentijd is vastgesteld en gerapporteerd dat de installatie het niet goed (genoeg) zal doen als er een brand is. En dat betekent dus ook dat er geen inspectie-certificaat kan worden afgegeven voor de installatie.”
En wanneer volgt de goedkeuring?
“Wanneer alle afkeurpunten zijn verholpen, dan volgt een herinspectie van deze punten. Soms kan dit op afstand, bijvoorbeeld door het sturen van bewijsfoto’s. Klopt alles, dan wordt het leidingwerk van de installatie als geheel goedgekeurd, want het totaalplaatje moet kloppen.”
“Daarmee kan dan door mij, of door een collega, het definitieve inspectierapport worden opgemaakt en ontvangt de opdrachtgever het certificaat en zit mijn taak tot een volgende inspectie erop!”
Tot slot: wat zijn volgens jou de ideale inspecteur-eigenschappen?
“Ik denk dat je als inspecteur autoriteit en professionaliteit moet uitstralen, dat om te beginnen. Maar nog belangrijker zijn je communicatieve en sociale vaardigheden. Je komt dagelijks bij hele diverse bedrijven op bezoek en hebt met mensen te maken. Vakkennis is natuurlijk nodig, maar je moet niet alleen een regeltje uit willen voeren ‘omdat het zo moet’. Er is in ieder gebouw wel een situatie aanwezig, dat net een beetje afwijkt van wat de sprinklervoorschriften zeggen. En dat maakt dat je er met de goeie manier mee om moet kunnen gaan.”
“En het allerbelangrijkste: zorgen dat je ‘s morgens op tijd aanwezig bent! Je bent in opdracht van je klant en die wil zo min mogelijk tijd verliezen.”
“Maar als je dat in je hebt, dan is dit de leukste baan die er bestaat! Verschillende mensen ontmoeten en de meest uiteenlopende bedrijven van dichtbij mogen bekijken. Die afwisseling is geweldig en maakt elk inspectie weer uniek!”
Meer informatie
Wilt u meer weten over inspecties in het algemeen en over leidinginspecties in het bijzonder, kijk dan hier op onze websitepagina over inspecties. Wilt u een (leiding)inspectie laten uitvoeren, vraag dan hier een vrijblijvende offerte aan.
En bent u enthousiast geworden door het verhaal van Leo, wij hebben nog een vacature voor een inspecteur sprinklerinstallaties! Bekijk hier de vacature.